tisdag 10 februari 2009

Metallica! Och biljettbokningstrubbel


Så var det bestämt. Jag och en kompis besöker Globen den 7 mars för att titta på Metallica (Wohaa! You heard me.) Det kommer minst sagt att bli en upplevelse att titta på medelålders män som fortfarande är rätt coola och som dessutom gör sjuhelvetes bra musik.

När denna trevliga aktivitet hade spikats gick jag glad i hågen in på sas hemsida för att boka flygbiljett och hittade dessutom en till ett relativt bra pris. Klart och betalt!

I min iver råkade jag dock boka, förvisso på rätt veckodagar, men vid fel datum. Jag hade bokat en vecka efter den planerde konsereten. I sådana situationer är det skönt att avbokning gäller i 24 timmar, så jag avbokade givetvis. Samtidigt passade jag på att boka på rätt datum, men av någon anledning visade ändå den sista sidan att jag hade bokat det senare datumet och ingen bokningsbekräftelse kom det heller. Så jag avbokade för säkerhets skull ytterligare en gång och gjorde om det hela på nytt, men samma visa denna gång. Istället väntade jag till dagen efter och då gick det som smort.

Idag på morgonen skulle jag ta ut pengar men uttagsautomaten ville inte ge mig några. "Märkligt" tänkte jag. "Mycket märkligt". När jag kollade mitt saldo visade det sig ligga på -823 kr (!) och av kontutdraget kunde utläsas att sas hade dragit pengar för de två biljetterna som jag inte hade fått någon bokningsbekräftelse på.

Väl på jobbet försökte jag hitta ett nummer att ringa till och efter många om och men hittade jag ett, väl dolt bland alla länkar. Jag ringde dit och fick en massa val (ja, ni vet) och sedan placerades jag i en låååång telefonkö (ja, ni vet). När jag efter en halv evighet fick prata med en livs levande människa förklarade jag situationen med trippla bokningar men att jag inte hade fått bokningsbekräftelse på de två första. "Jaha, men du fick väl en bokningsbekrätelse. Du måste ju kolla din mail" var svaret jag fick. "Jo, jag sa precis att jag inte fick fick bokningsbekräftelse på det två första bokningarna. Inte, inte inte! "Ja, ja men jag får väl lite på det då. Men egentligen är ju regeln att man måste avboka inom 24 timmar" fortsatte hon att messa. "Nähä, är det sant!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar