måndag 9 februari 2009

Är du hund eller katt?


I fredags på vår fortbildningsdag lyssnade jag till en mycket intressant föreläsning av John Steinberg med titeln "Återta lederskapet i klassrummet" Det var en sådan där föreläsning som jag, och många med mig, trånade efter under hela lärarutbildningen men som vi aldrig fick. Det var tydligen inte centralt. Varför då? Jo, det var mer centralt att läsa om olika lärandeteorier (och framför allt såga alla lärandeterorier utom det sociokulturella vid fotknölerna. Behavoirism - nä dra mig baklänges - vi lever inte på 1800-talet utan faktiskt år 2009) och att visa på hur viktigt det var med elevaktiva arbeten. "Det är i samspel med andra som lärande sker" ekar fortfarande i mitt huvud. Läraren skulle helst inte finnas (gör dig osynlig, gör dig onödig) utan fungera som en handledare/vägledare (vilket i praktiken betyder att läraren sätter igång ett diffust grupparbete och sedan går och gömmer sig i personalrummet med en kopp kaffe)

Steinberg gav ett oerhört träffande exemepel på detta. Vid ett tillfälle var han ute och askulterade på en skola och upptäckte då ett gäng killar som satt och spelade kort. Han gick fram till dem och frågade vad de gjorde var på eleverna svarade att de hade historia. "Jaha, men det ser inte så ut. Ni spelar ju kort" sa Steinberg. "Jo, men vi har grupparbete" svarade en av pojkarna. "Men då så, sätt igång och arbeta" replikerade Steinberg. "Äh det är lugnt" tyckte pojkarna. "Arbetet ska vara klart först om fyra veckor".

Exemplet är inte alls ovanligt, det förekommer dagligen i den svenska skolan. Och problemet är definitivt inte elevernas. Det är inte eleverna som är dåliga. Det är lärarna som inte vet hur de ska undervisa i grupparbetande. Det är alltså vi lärare som måste lära oss hur man lär elever att grupparbeta. Och för att klara detta krävs ett tydligt ledarskap! "Den moderna pedagogiken kräver ett tydligare ledarskap än den gamla" var Steinbergs slutsats.

En annan intressant aspekt som Steinberg var inne på under föreläsningen var hur den svenska skolan har flyttat sitt fokus från inlärning till att skolan ska vara så färbannat rolig och mysig. Men inläring är inte och ska inte vara rolig och mysig. Inlärning handlar om repetition, repetition och åter repetition. "Repetition är kunskapens moder" sa en klok en gång. I dagens skola handlar "undervisning" lika mycket om kanelbullens dag, tipspromenader, demonstrationer, skolbio, luciatåg, skogsutflykter, brandövningar, innebandycuper, drogkampanjer, insamlingar av pengar till klassresan, studiebesök etc. etc. "Men det är ju också viktigt!" kanske någon tänker. Självklart är det viktigt men inte alltid. Om man slår ut alla dessa happenings för eleverna under ett år är det en stor mängd "vanlig" undervisningstid som faktiskt försvinner.

Och nu kommer vi till det mest intressanta med hela föreläsningen. Steinberg visar en powerpoint med en hund där underrubriken var tillgänglig och en katt med underrubriken förtroende. Han menar att det finns två sorters människor och därmed två sorters lärare; hundmänniskan och kattmänniskan. Hundläraren är den lärare som vid introducerandet av exempelvis ett grupparbete frågar eleverna "Vad vill ni göra för grupparbete? Hur lång tid behöver ni på er? Hur vill ni redovisa arbetet? När vill ni har rast?" Hur väl fungerer det med en grupp 16-åriga elever??? Detta kan liknas vid en hundpilot. Han/hon skulle låta ungefär så här " Nu är det förhoppningsvis snart dags att lyfta. Jag tror att vi kommer att landa om 60 minuter, förutsatt att allt går som det ska. Vi får hålla tummarna" Gaaa, vem vill flyga med den piloten?

En kattlärare introducerar sitt grupparbete med att säga ungefär " Vi ska nu göra ett grupparbete om Shakespeare. De olika grupperna kommer att fördjupa sig i olika aspeketer av hans liv och författarskap. Följande punkter skall finnas med...på detta sätt skall grupparbetet redovisas...ni har så här lång tid på er...följande material finna att tillgå...det här ska ni tänka på när ni arbetar tillsammans... En kattpilot skulle på samma självsäkra sätt säga "Om fem minuter förbereder vi oss för start. Klar sikt. Landning är beräknad om ca 60 minuter. Ha en trevlig resa"


Nu återstår bara frågan; Är du hund eller katt?





4 kommentarer:

  1. Mycket bra! Även om jag inte gått lärarutb så har jag förstått att det BEHÖVS MER tydligare regler i skolan!!! När jag gick i skolan så va det inte så slapphänt som det är idag!! (Jag är 37 år Gick ut grundskolan -88) Fram för mer lärare som dig!! Lycka till m läraryrket!!
    Mvh. Susanne Abrahamsson

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att det är viktigt att lärarna är tydliga ledare i klassrummet. Men att man bara ska förbehållningslöst ska skära ner på gemensamma happenings på skolan eller bannlysa olika typer av projektdagar tycker jag inte är något bra. Det är sådana saker som kan lära eleverna om livet. Nu är ju dina exempel kanske inte de mest dynamiska typerna av projekt och kommer kanske inte så många möjigt till nytta. Exempel på saker man kan göra som jag tycker är meningsfulla är: politiska debattdagar med inbjudna representanter från politiska partier, anti-rasismdagar med föreläsningar, föreläsningar i ekonomi etc.

    SvaraRadera